Logga in på ditt konto

Har du inget konto än? Skapa ett

Jag har tappat mitt lösenord. Kan ni maila det till mig

Letar du efter något särskilt?

Sök på titel, författare, redaktör etc.

Kampen om samhällsreligionen – Dagens Nyheters djävulskampanj 1909

1909 var storstrejkens år, Sveriges dittills största arbetsmarknadskonflikt. Men det var något annat som detta år fick större utrymme i pressen: Dagens Nyheters så kallade djävulsstrid. Djävulsstriden var den första verkligt moderna presskampanjen i Sverige. Kampanjen blev den publicistiska framgång som tidningen behövde.

Samtidigt innebar den något nytt i svensk kyrkohistoria. En teologisk fråga drevs nu på pressens arenor och villkor, i pressoffentligheten – inte som tidigare på kyrkans egna arenor. För Dagens Nyheter visade sig kampanjen handla mer om kyrkans ställning i samhället än om den svåra frågan om ondskans problem. Djävulsstriden uppvisade mönster som förklarar Svenska kyrkans förändrade ställning i ett samhälle på väg in i det moderna. Pressen skaffade sig privilegiet att formulera problemen, på kyrkans bekostnad. På den kyrkliga sidan drog de kyrkliga företrädarnas ställningstaganden i debatten upp linjer som fortfarande har återverkningar. Djävulsstriden blev en del av dragkampen om det moderna svenska samhällets gemensamma religion, en kamp som fortsätter än i dag.

Sven Thidevall är teologie doktor i kyrkohistoria, forskare och biskop, verksam i Örebro och Uppsala.

Email a Friend About this Item

Stay Informed

Logga in för att skriva en recension

Logga in på ditt konto via formuläret nedan.

Har du inget konto än? Skapa ett

Jag har tappat mitt lösenord. Kan ni maila det till mig

Håll koll på dina favoriter för framtida inköp.

För att använda dig av den här funktionen, logga in via formuläret nedan.

Har du inget konto än? Skapa ett

Jag har tappat mitt lösenord. Kan ni maila det till mig
Artos & Norma